З 1909 року через місто пролягла залізниця Львів-Підгайці. Ця подія стала поштовхом для економіки міста завдяки розвитку торгівлі та заготівлі лісу. Адже на початку роботи локальної залізниці Львів-Підгайці на ній працювало 10 пасажирських та 28 вантажних вагонів, що забезпечило за перший рік перевезення біля 138 тисяч пасажирів та майже 28 тисяч тон вантажу. Саме цього часу в Перемишлянах на вулиці Борщівській споруджено лісопильний завод.
Будівництвом залізниці займалась спілка “Товариство Акціонерне Залізниці Локальної Львів-Підгайці”, яка 19 серпня 1905 року отримала концесію на 90 років на основі Акту від 15 липня 1903 року.
Складалась залізниця з трьох дільниць:
- Львів-Куровичі, довжина якої складала 35,91 км.;
- Куровичі-Вовків, довжина якої складала 34,3 км.;
- Вовків-Підгайці, довжина якої складала 103,31 км.
25 лютого 1909 року відбулось відкриття другої дільниці, однією із станцій якої були Перемишляни. Залізнична колія пролягла долиною річки Гнила Липа, а приміщення вокзалу було споруджено на північ від центральної частини міста.
Під час Першої світової війни локальна залізниця відігравала достатню роль у військових планах австрійської та
російської армій, виконуючи роль як постачання, так і забезпечення маневру військових частин.
Після Першої світової війни залізниця відійшла до Польської державної залізниці, а під час Другої світової війни — до Німецької імперської залізниці. І так сталось, що нові власники не мали інтересу до розвитку локальної залізниці. А 22 липня 1944 року гітлерівці підірвали частину мостів та колію. Те, що залишилось (рейки, шпали), були використані для військових потреб.
Так закінчилась коротка історія локальної залізниці Львів-Підгайці, залишивши по собі в Перемишлянах вулицю Привокзальну, старе приміщення міського вокзалу, фрагменти насипу на північній та східній околиці міста. А ще - залишки мостів...
Залишки залізничного мосту та насипу (східне передмістя) |
Залишки залізничного мосту (східне передмістя) |
Залишки залізничного мосту (східне передмістя) |
Перелік станцій на залізниці:
ВідповістиВидалити140,4 Підгайці
132,2 Рудники
127 Литвинів-Божиків
Відрізок Ходорів — Стрий
118,8 Потутори
Відрізок Стрий — Тернопіль
115,8 Посухів
110,5 Бережани
103,2 Гиновичі
95 Біще
86,6 Дунаїв
80,2 Біле
74,4 Малий Полюхів
68,5 Вовків
60,8 Перемишляни
54,8 Коросне-Затемне
50,6 Лагодів
44,2 Куровичі
38,4 Миколаїв
33,9 Тарасівка
31 Гаї-Чижиків
27,3 Підберізці
20,6 Винники
На тютюнову фабрику
17,4 Маріївка
15,5 Лисиничі
13,6 Личаків
Відрізок на Здолбунів
Відрізок на Ківерці
6,6 Підзамче
Відрізок на Раву-Руську
0 Залізничний вокзал Львів
Слід також звернути увагу на ось таку інформацію, яка датована 24.08.1888 року:
ВідповістиВидалити"Проєкт нової зелїзницї льокальної в Галичинї. „Presse“ доносить : Инжинир Болеслав Фоґт заходиться коло того, щоби удїлено єму дозволу предприняти вступні роботи техничні до вибудованя зелїзницї льокальної о нормально̂м шляху з Підгаєць через Бережани, Перемишляни в полученю з зелїзницею Кароля Людвика під Задвірьем, евентуально через Рогатин в полученю з львівско-черновецкою зелїзницею по̂д Ходоровом. Довгота першої линії єсть майже 96 клм., а другої 86 клм".
Джерело - https://zbruc.eu/node/12216