11.03.17

1909 рік. Локальна залізниця Львів - Підгайці

З 1909 року через місто пролягла залізниця Львів-Підгайці. Ця подія стала поштовхом для економіки міста завдяки розвитку торгівлі та заготівлі лісу. Адже на початку роботи локальної залізниці Львів-Підгайці на ній працювало 10 пасажирських та 28 вантажних вагонів, що забезпечило за перший рік перевезення біля 138 тисяч пасажирів та майже 28 тисяч тон вантажу. Саме цього часу в Перемишлянах на вулиці Борщівській споруджено лісопильний завод.

Будівництвом залізниці займалась спілка “Товариство Акціонерне Залізниці Локальної Львів-Підгайці”, яка 19 серпня 1905 року отримала концесію на 90 років на основі Акту від 15 липня 1903 року.

Складалась залізниця з трьох дільниць:
  • Львів-Куровичі, довжина якої складала 35,91 км.;
  • Куровичі-Вовків, довжина якої складала 34,3 км.;
  • Вовків-Підгайці, довжина якої складала 103,31 км.

25 лютого 1909 року відбулось відкриття другої дільниці, однією із станцій якої були Перемишляни. Залізнична колія пролягла долиною річки Гнила Липа, а приміщення вокзалу було споруджено на північ від центральної частини міста.

Під час Першої світової війни локальна залізниця відігравала достатню роль у військових планах австрійської та російської армій, виконуючи роль як постачання, так і забезпечення маневру військових частин.

Після Першої світової війни залізниця відійшла до Польської державної залізниці, а під час Другої світової війни — до Німецької імперської залізниці. І так сталось, що нові власники не мали інтересу до розвитку локальної залізниці. А 22 липня 1944 року гітлерівці підірвали частину мостів та колію. Те, що залишилось (рейки, шпали), були використані для військових потреб.

Так закінчилась коротка історія локальної залізниці Львів-Підгайці, залишивши по собі в Перемишлянах вулицю Привокзальну, старе приміщення міського вокзалу, фрагменти насипу на північній та східній околиці міста. А ще - залишки мостів...

Залишки залізничного мосту та насипу (східне передмістя)

Залишки залізничного мосту (східне передмістя)

Залишки залізничного мосту (східне передмістя)

2 коментарі:

  1. Перелік станцій на залізниці:
    140,4 Підгайці
    132,2 Рудники
    127 Литвинів-Божиків
    Відрізок Ходорів — Стрий
    118,8 Потутори
    Відрізок Стрий — Тернопіль
    115,8 Посухів
    110,5 Бережани
    103,2 Гиновичі
    95 Біще
    86,6 Дунаїв
    80,2 Біле
    74,4 Малий Полюхів
    68,5 Вовків
    60,8 Перемишляни
    54,8 Коросне-Затемне
    50,6 Лагодів
    44,2 Куровичі
    38,4 Миколаїв
    33,9 Тарасівка
    31 Гаї-Чижиків
    27,3 Підберізці
    20,6 Винники
    На тютюнову фабрику
    17,4 Маріївка
    15,5 Лисиничі
    13,6 Личаків
    Відрізок на Здолбунів
    Відрізок на Ківерці
    6,6 Підзамче
    Відрізок на Раву-Руську
    0 Залізничний вокзал Львів

    ВідповістиВидалити
  2. Слід також звернути увагу на ось таку інформацію, яка датована 24.08.1888 року:
    "Проєкт нової зелїзницї льокальної в Галичинї. „Presse“ доносить : Инжинир Болеслав Фоґт заходиться коло того, щоби удїлено єму дозво­лу предприняти вступні роботи техничні до ви­будованя зелїзницї льокальної о нормально̂м шляху з Підгаєць через Бережани, Переми­шляни в полученю з зелїзницею Кароля Лю­двика під Задвірьем, евентуально через Рога­тин в полученю з львівско-черновецкою зелїз­ницею по̂д Ходоровом. Довгота першої линії єсть майже 96 клм., а другої 86 клм".
    Джерело - https://zbruc.eu/node/12216

    ВідповістиВидалити